tisdag 1 december 2009

"I am to important for you"

Min modiga rumskamrat Basma är på jakt efter ett jobb. Det går så där. Hon är 22 år, har redan en master i political science från prestige-universitetet LSE, har bott i Syrien, Libanon, Saudi, England och USA pratar en sisådär fyra språk (varav arabiska). Hon har dessutom hunnit med att praktiserat på FN:s huvudkvarter i New York.

Basma kom just från kontoret (hon, jag och Sarah delar lägenhet) där hon avslutat ett mastodontarbete med de något kryddstarka ingredienserna: kommissionen v/s parlamentet, Israel v/s Palestina, mur v/s staket och så vidare. Basma är inte bara läskigt begåvad och skärpt, hon har dessutom lagt sig an med en prima framåt-approach som gör att hon tar varje chans att kliva ett steg uppåt på karriärstegen. I samband med ett informellt delegationsmöte råkade hon i dag stöta ihop med en riktig FN-höjdare.

-No names, let us just say he was a very senior UN-guy, säger Basma.
När mötet är avslutat kliver hon resolut fram för att presentera sig.
-Hi, I am Basma, I am trainee at EP.
Hot-shoten i för trång kostym (det finns dem med först stora också) börjar skratta.
-Well, sorry. I do not hand out jobs, säger kostym-höjdaren och tar på sig den ganska återkommande minen: "I am way to important for you so please do not waste my time".
-I just made a fool of my self, summerar Basma mötet.

Men, precis som alla andra framåt-hej-här-är-jag-och-jag-ska-banne-mig-vidare-kollegor sitter hon just nu (vad är klockan 22.39?) och plitar på ett spetsigt mail till den snobbiga herren. Skam dem som ger sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar