torsdag 3 december 2009

Europeiska medier resonerar i Mary Poppins-termer

Jag vet inte hur många journalister, bloggare och korrar som lyckades klämma in sig i plenum torsdagen den 3 december då sir Paul Mc Carthney stod på parlamentets scen men fullt var det.

Ämnet är hett - hur påverkar vår köttkonsumtion jordens klimat? Eventet är snyggt paketerat och försett med den klatschiga etiketten: 'Less meat = less heat'. Den gamle Beatles-medlemmen har ett välfyllt politiskt-korrekt-rädda-världen-vokabulär: peace, love, come together, make love - not war och så vidare. År 1966, basist i Beatles, hippieband i håret med topplistlåtar som "All you need is love" med en uppmaning till världen att kriga mindre och älska mer.

Idag, mer än 40 år senare, iklädd stilig svart kostym i Europaparlamentets talarstol med budskapet att EU:s medborgare ska sluta äta kött. Eller åtminstone börja med en meatfree-monday.

Pressuppbådet när en kändis besöker parlamentet är rejält. Men borde det inte räcka med att världens största internationella parlament diskuterar en så pass brännande fråga? Medietrycket i dag vittnar om att Europas nyhetsredaktioner och bloggare resonerar i Mary Poppins-termer "With a spoonful of sugar, let the medicine go down" . Det är fel. Bra rapportering och analys om klimatförändringar och miljöhot behöver inga rockstjärnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar